torsdag 2 juli 2015

SM Silver igen

Torsdag 2/7 SM i klassisk styrkelyft 2015

Knäböj: 260kg 270kg 277.5kg
Bänkpress: 165kg 172.5kg 177.5kg
Marklyft: 327.5BOM 340kg 367.5BOM
Totalt: 795kg

Jag började med att väga in på 148.84kg redan kl 7.30 på morgonen och det är det mesta jag har vägt någonsin, frågan är hur nära 150kg jag hade vägt om det var eftermiddags som det brukar vara. I knäböj blev det 277.5kg jag hade hoppats på 280- 285kg men 277.5kg var vad jag kunde få ut idag. Bänken var det ända som gick bra 177.5kg som är tangerat pb och det fans lite kvar i den förvånansvärt nog. Till sista bänken var där jag fick upp hoppet om att jag skulle kunna vinna guldet då jag låg visserligen näst sist men 40kg upp till guldet inför marken. Jag gick in på 327.5kg för att lägga mig på andra platsen, men något stämde inte så jag blev framtung och klarade inte stå kvar till ner signal så då fick planen ändras från att ta 355kg i andra för att ta ledningen till 340kg. 340kg kom hyfsat lätt och jag låg 2a, i tredje satte jag 355kg för guldet om Svensson boomar sista och värsta hotet bakifrån Johan boomade sin sista mark på 315kg för silvret så där blev det säkrat. Svensson klarade sin sista mark med en perfekt vald vikt fick han 327.5kg och en total på 827.5kg, jag ändrade då till vad som krävdes för guld. 367.5kg åkte på men jag kom bara till knäna. och mitt tredje silver var ett faktum.

Fredrik Svensson var helt klart den värdiga vinnaren han valde helt rätt vikter och fick alla 9 lyften, jag själv har tyvärr tappat motivationen och då vinner man inte när motståndet är ett snäpp vassare än vad man själv är. Jag visste i huvudet att jag ville vinna men jag kunde inte känna det i kroppen, jag fick till laddningen en ända gång och det var tyvärr på sista uppvärmningsvikten i knäböj annars lyckades jag inte med det alls och så har det varit ett tag nu tyvärr, vilket är väldigt tråkigt då detta var första året jag faktisk hade en chans att vinna. Och det är likadant nu efter i huvudet vet jag att jag är besviken att jag inte van, att min total blev så långt ifrån pb, med marken och med böjen men jag känner inte det, det känns som att jag förlorade men what ever och så ska det inte vara, besvikelsen ska givetvis kännas om man har viljan att vinna. Det var helt klart rätt man som stod överst på pallen idag, han ville det mest, han gjorde bäst tävling och var starkast. Jag själv känner bara fan vad skönt att det är länge till nästa tävling nu, jag är sjukt sugen på att träna och fortsätta jobba på dom grejer jag har planerat som faktiskt känns som dom kan fungera, jag vill verkligen bli starkare. Så på Tisdag börjar ett nytt Schema med mycket lätta vikter nu i början och det känns som det finns hopp om alla tre grenarna nu, så det ska bli roligt. Målet är att få tillbaka motivationen som jag vet finns där, ta PB i alla grenar i November och försöka få en plats i truppen till EM nästa år. Jag tror att det krävs en stor förbättring av totalen för att göra det men jag tror att jag har chans att göra det tills dess. Min kapacitet bör vara större än mitt pb på 820.5kg och vem vet kanske till och med bänken ökar något kg nu. Stort tack till alla som har hejat på mig, om det var på plats eller framför skärmen och tack till Sundsvall AK för en mycket bra arrangerad tävling.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar