söndag 2 februari 2014

DM Guld i klassisk Styrkelyft 2014

Ja då är klassiska dm klart för 2014 och även serie 1, resan började redan kl 04.45 då jag åkte från Lessebo till Nässjö med Nadja så jag kunde Coacha henne och min syrran på klassiska bänk dm och sedan senare klassiska styrkelyft dm, invägningen var kl 07.00 och det var uniefär då vi var framme. Sedan hade vi även Nicklas, Henrik, Jennie, Patrik och Joe som skulle tävla den dagen. Samtliga gjorde bra tävlingar och tävlingsdagen var slut kl 22.00. Övernattade i Nässjö som tur väl var då tävlingen slutade senare än beräknat.

Sedan Söndag klockan 09.00 var vi på plats igen och jag vägde in på lätta 137.3kg, tappade lite vikt dagen innan. Det var 6anmälda tyvärr kom bara 3st till start, Jag, Robin och Christoffer som debbuterade för Lessebo Styrkeklubb och gjorde en bra tävling han. Jag hade hört ryckten på förhand att Robin hade gjort typ 300-160-315 på träning, men det stämde inte han hade böjt 270kg.

Knäböj
Lyft 1: 255kg Lyft 2: 267.5kg Lyft 3: 275kg

Knäböjen kändes redan mycket bättre på uppvärmningen än de senaste månaderna, det gjorde inte ont någonstans, stabiliteten var mycket bättre, men jag hade ingen vana att ta med mig farten som jag hade ner upp igen. 275kg var verkligen max för dagen och jag fick kriga upp den, vikten var okej men viktvalet var helt perfekt så jag är väldigt nöjd, det fans inget mer. Robin gjorde 270kg.

Bänkpress
Lyft 1: 155kg Lyft 2: 162.5kg Lyft 3: 167.5kg

Bänkpressen kändes också mycket bättre på uppvärmningen, jag kunde bänka med normalt grepp och fick inte ont alls här heller. 167.5kg var också max för dagen, även den en okej vikt med ett perfekt viktval så även här är jag väldigt nöjd. Robin 155kg

Marklyft
Lyft 1: 300kg Lyft 2: 320kg Lyft 3:330kg

Eftersom jag i tisdags  denna veckan fick avbryta marklyften på 120kg då jag kände det i låret så tryckte jag inte på fullt i uppvärmningen förens det började bli tyngre vikter och ingenting känndes i låret, och min vänstra baksida lår som har känts spänd i marken kändes inte alls. Men jag gick ändå in lätt på 300kg och inga konstigheter Robin gick in på 290kg, Jag tog 320kg i andra för då visste jag att tävlingen skulle vara avgjord och även den kom utan konstigheter, Avslutade med 330kg som var ganska lätt, jag ville inte riktigt gå fullt, också en okej vikt och jag är nöjd

Så jag försvarade DM titeln 2014 och tog mitt fjärde raka dm guld som var målet samnt att samla poäng till Serielaget som fick ihop 1211.42 i klassisk styrkelyft och 295.16 i klassiska bänklaget

Min total blev 772.5kg vilket var helt okej och Robin fick 735kg, en bra debut av honom och han kommer nog bli en hård konkurent framöver, jag räknar med att han är med på Klassiska SM.

Jag har haft en sjukt kul helg, och kiropraktor besöket i onsdags gjorde underverk, just nu känner jag ingen smärta någonstans och jag är sjukt träningssugen igen på grund av detta. Planen är att börja lite lättare och reppa nu då det är länge kvar till serie 2 där jag siktar på att vara tillbaka över 800kg och slå pb. Ska framförallt försöka träna tillbaka studsen i knäböjen nu med när jag känner mig stabil i knäböjen.

Film kommer senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar