måndag 8 juli 2013

SM i Klassisk Styrkelyft Halmstad 7/7-13

Klass +120
Vikt: 140.1kg

Knäböj: 270kg 282.5kg 290kg
Bänkpress: 170kg 175kg (180kg Bom)
Marklyft: 325kg 345kg (360kg underkänd 1-2)
Totaolt 810kg (2a)

Ja då var Sm över för detta året och jag har tillsammans med mina klubbkompisar Nadja, Simon, Joe och Linn bott i en stuga strax utan för Laholm sedan i Onsdags och varit på plats alla dagar och i alla fall jag har haft sjukt kul under tiden.

Knäböjen kändes kass när jag värmde upp till runt 200kg men sedan tände jag till ordentligt 235, 250 och 260 kändes bra och lätt. så gick in på 270kg som var väldigt lätt vlade 282.5kg som blev hyfsat tungt så gick på 290kg i tredje och det var riktigt tungt men jag kom upp. Robin fick med sig 315kg så jag hade lite förhoppningar om att kunna utmana honom i wilkspoäng tävlingen.

Bänken kändes inte så bra på värmningen tricepsen kändes trötta konstigt nog men det blev en snabb uppvärmning till 165kg sedan gick jag in på 170kg som jag tog ner aldeles för långt ner mot magen, men det gick ändå att pressa upp, höjde till 175kg som jag tyckte kändes tung. Avslutade med ett försök på 180kg som jag boomade.

Gick direkt och började värma i marken för jag visste att det skulle bli snålt med tid. Uppvärmningen kändes inte lika bra som när jag drog 355 på träning. Jag gick in på 325kg som var lätt, valde 345kg och nytt Svenskt rekord med 4kg det var ganska lätt men här hade jag lite problem kände att stången gled i handen något jag aldrig varit med om innan, jag gillade inte stången riktigt men jag hade nog också lite mycket handsvett tror jag. I sista gick jag på 360kg och var bered att ändra till 361kg om Robin skulle missat sin sista mark för att gå på vinst i Wilkspoäng tävlingen, Men Robin satte sin sista Marklyft på 325kg så då gick jag på 360kg jag greppade så hårt jag bara kunde och kom upp, jag trodde att jag skulle få den men tyvärr underkänt med 1-2 för sänkning tror jag. Har själv inte sett lyftet ännu med bra vinkel, sitter dock o kollar sändningen nu. Enormt besviken blev jag över att ha misslyckats där.

Tyvärr var det bara 4a lyftare med i min viktklass och jag kom 2a med ett nytt Svenskt rekord i Marklyft. Detta är mitt tredje sm och mitt andra Sm silver men detta silvret är jag mycket mer stolt över än mitt silver sedan 2011. Trots att det bara var 4a tävlande så är jag ändå rankad 2a i min viktklass i år till skillnad från 2011 när jag tog silvret och var rankad 10a, så det var mycket roligare att få silver nu. Jag kom 3a i Wilkstävlingen det är jag nöjd med

Jag är lite missnöjd med mitt ressultat hade jag fått marken hade jag varit nöjd, men jag gjorde en bra tävling fick ut max i knäböj och max i bänkpress för dagen och hade 360kg blivitt godkänt hade jag även lyckats få max i marken och nytt pb. Men nu är det bara att börja träna igen ska bli skönt för den 21september har vi klassiskt dm och en ny chans till att ta Svenskt rekord i marklyften och till dess tror jag på en betydligt bättre total.

Jag vill tacka Christian Ask och Nadja Niemelä som var med mig under min tävling och Coachade och hjälpte mig med allt jag behövde under tävlingen och peppade mig. Jag vill tacka mina klubbkompisar, familj och alla andra som var på plats och hejade på mig, det var riktigt bra tryck när jag lyft. Samt alla andra som hejat på mig och följt mig via livesändningen.

Detta var överlägset mitt roligaste SM som började redan på Torsdagen i Bänkpress SM.

Då var det Kristoffer Hagström i klass 120+ som gjorde 180kg i första 195kg i andra och gick för bronset i sista lyftet på 202.5kg som tyvärr blev en bom, men bra tävlat tycker jag. och jag fans med för att hjälpa till bakom när han tävlade.

Fredaga klassiskt Styrkelyft

Nästa ut var Nadja Niemelä i klass 63kg som gjorde sin tredje tävling efter ca 8månaders styrkelyft träning. 90kg i knäböj vilket var nytt PB 55kg i Bänkpressen som var Nytt PB och 117.5kg i Marklyften som gav 262.5kg i totalen. Jag tränar Nadja och jag är riktigt stolt över vad hon presterade då hon har haft strul med kroppen sedan serietävling 2 så i mina ögon gjorde hon riktigt bra ressultat. Och jag var med och Coachade henne under tävlingen och hon fick ut max för dagen. Det kommer finnas mer att läsa i Nadjas Journal på Kolozzeum.

Lördag klassisk Styrkelyft

Då var det Serena Genesinis tur i klass 72kg som också gjorde sin tredjetävling i Styrkelyft och även här var jag med och Coachade. Serena fick problem med ett muskelfäste i Axeln ett par veckor innan Sm som gjorde att hon inte kunde träna i slutet innan sm. i Böjen blev det 115kg, i bänken blev det 80kg och i marklyften nytt pb 162.5kg och totalen blev 357.5kg hon kom 8a med bara 10kg från en 4de plats. Också riktigt bra ressultat och en bra tävling i mina ögon för Serena

Nästa tävlande Var Linn i klass 84kg som gjorde sin andra tävling i en liten klass med 2lyftare men riktigt bra tävlat av linn också som gjorde 110kg i knäböj, 62.5kg i bänkpress och 162.5kg i Marklyft totalt 335kg och jag tror det var pb rakt igen så 4/4 pb riktigt bra och 15kg ifrån guldet.

Söndagen Klassisk Styrkelyft

Simon Palmer tävlade i klass 105kg som gjorde sin andra tävling och fick 225kg i knäböjen nytt PB, 165kg i bänkpressen och 275kg i marklyften också nytt PB. Totalt blev det 665kg som var nytt pb riktigt bra gjort av Simon.

Joe Johansson tävlade också i klass 105kg som började med ett PB i böjen 212.5kg därefter 157.5kg i bänken och avslutade med en mark på 292.5kg. Totalen blev 662.5kg och nytt pb där med. Riktigt bra tävlat av Joe Också

Det var en sammanfattning av helgen och jag hoppas alla inblandade är nöjda och hade en lika rolig helg som mig, Jag tyckte alla var riktigt bra och många SM debuter blev det för Lessebo Styrkeklubb Nadja, Serena, Linn, Simon och Joe. Film kommer senare vad jag vet ska jag ha allas lyft på videokameran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar