söndag 8 februari 2015

10.5kg över Europa Rekordet i Klassisk Marklyft +DM i Klassisk Styrkelyft

Klassisk Styrkelyft DM 2015

Knäböj: 265kg 277.5kg 285kg
Bänkpress: 165kg 172.5kg 177.5BOM
Marklyft: 340kg 363kg Svenskt Rekord 371BOM

Ja då var klassiska DM avklarat för 2015. Knäböjen 265kg kom lätt, 277.5kg var halv tungt så gick jag på 285kg som var absolut maxtungt, jag har inte gjort över 280kg på hela förra året så det var skönt att göra bättre nu. När det blir tungt så tappar jag bröstryggen som vanligt så det får jag fortsätta att jobba på, så lyftet ser ju ut som skit men jag tycker ändå att det är lite bättre än det har varit. Jag är nöjd med ressultatet. Bänken så kom 165 helt okej, 172.5kg kom ganska tungt och 177.5kg bomade jag, så det blev 5kg under pb men ändå 10kg bättre än i november tror jag så ändå okej. Jag låg 1a efter böjen och efter bänken så låg jag tvåa. Sedan var det dags för marklyft, och det känndes bra redan från start så jag höjde ingångsvikten till 340kg som fullständigt flyger upp, sedan tar jag 363kg som är 10.5kg högre än europa rekordet men det gills inte som europa rekord men det blir ett nytt Svenskt rekord med 10kg och gav en total på 820.5kg så jag fick nytt pb i totalen med 0.5kg och detta har jag inte lyckats slå på nästa 2år så det var roligt. 363kg kom ändå hyfsat lätt men 371kg blev sedan för tungt och det visste jag att det mycket väl skulle kunna bli då det ändå var så pass nära max. 363kg är dessutom 3kg mer än det Svenska rekordet med dräkt så jag borde få det också det kommer skicka in rekordblankett på båda i alla fall och det vore väldigt konstigt om jag inte får det. Så kanske har man två Svenska Rekord. Jag tog hem dm guld med stor marginal och jag tror att jag blev tävlingens bästa lyftare på poäng men jag är inte helt säker. I Marken hade jag två olika planer på förhand antingen 335- 355.5-371 eller 340-363-sedan chansa på något, jag valde att säkra en bra höjning av det Svenska rekordet genom att gå på alternativ två dels för att jag ville ha 800LBS på tävling och på maxvikter är det så lite som avgör, givetvis hade jag viljat ha 371kg heldre men att bara sluta på 355.5kg hade förstört hela tävlingen. Så det var därför jag valde som jag gjorde samnt så funderar jag på att köra götalands mästerskapen som är i mars och det är ett bättre läge att bara sikta på en mark på 370+ nu när jag ändå fick höja upp rekordet till 363kg. Jag är riktigt nöjd och jag hade riktigt kul, alla lyften från tävlingen kommer upp men här kommer Svenska rekordet i marklyft i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar